Pagrindinis > Aktualu > Atliekas neatsakingai tvarkantys autoservisai klientų neatbaido

Atliekas neatsakingai tvarkantys autoservisai klientų neatbaido

Sustreikavus automobiliui, didžioji dalis vairuotojų pagalbos kreipiasi į autoservisą. Tačiau ar
daugelis, džiaugdamiesi pagaliau atnaujinta automobilio kokybe, susimąsto, kaip bus panaudotos
nebereikalingos, susidėvėjusios detalės? Šių metų liepos mėnesį „Spinter Research“ atliktas tyrimas
atskleidė šalies gyventojų nuomonę apie susidėvėjusių automobilių detalių keliamą pavojų aplinkai.

Tyrimo rezultatai parodė, kad didžioji dalis, net 81 proc. gyventojų, automobilį remontuoja autoservise
arba pas privatų meistrą. Beje, moterys, ypač jaunesnio amžiaus ir aukštesnio išsilavinimo,
autoservisui ar privačiam meistrui automobilį patiki kiek dažniau nei vyrai. Tą patį galima pasakyti ir
apie abiejų lyčių automobilių savininkus, gaunančius didesnes pajamas. Vyrai gerokai dažniau nei
moterys nurodė remontuojantys automobilį patys. Gana nemažai moterų tvirtino, kad jų automobilio
technine būkle pasirūpina kitas asmuo, taigi, tikėtina, kad dalis jų galiausiai taip pat remontuojama ne
šeimininkų garažuose, o autoservisuose. Taigi, būtent autoservisuose paliekama absoliuti dauguma
senų, nusidėvėjusių automobilių detalių, ir vairuotojams nereikia patiems spręsti problemos, ką toliau
su jomis daryti. Vis dėlto ar detalių savo garažuose patys nekeičiantys vairuotojai žino apie jų taršą bei
autoservisų pareigą panaudoti atliekas tinkamai, laikantis teisinių reglamentų?

Ne visi žino apie atliekų pavojingumą

Tyrimas atskleidė, kad vairuotojų ekologinis sąmoningumas dar nėra itin aukštas – tik 62 proc.
apklaustųjų žino apie tai, kad nusidėvėjusios automobilių detalės yra pavojingos aplinkai. Moterų ir
vyrų nuomonės šiuo klausimu šiek tiek skiriasi – apie atliekų kenksmingumą žino daugiau vyrų (64
proc.) nei moterų (58 proc.). Beje, jauno ir vidutinio (26–55 m.) amžiaus vyrai, gyvenantys rajonų
centruose ir kaimuose, yra dažniausiai informuoti apie šią automobilių atliekų problemą.
Į klausimą, kokias automobilių atliekas jie laiko pavojingomis, daugiausia, net 49 proc. respondentų,
atsakė manantys, kad tai padangos. 45 proc. apklaustųjų teigė, kad tai akumuliatoriai. Didžioji dalis šį
atsakymą pasirinkusių apklaustųjų – jauno ir vidutinio amžiaus, žemesnio išsilavinimo žmonės. Kiti
26 proc. apklaustųjų rinkosi tepalus, 11 proc. – filtrus, 9 proc. – stiklus. Kitas detales vardijo vos
keletas respondentų, ir tik 4 proc. apklaustųjų mano, kad kenksmingos yra visos detalės. Tiesa, moterų
ir vyrų nuomonės šiuo klausimu taip pat skiriasi. Šiek tiek daugiau nei pusė visų apklaustų moterų kaip
pavojingą atlieką įvardijo padangas, o vyrai bei didžiausias pajamas gaunantys atstovai daugiau rinkosi
ir įvairias kitas detales.

Neatsakingas autoservisas – ne bėda

Tyrime bandyta išsiaiškinti ir kitą gyventojų sąmoningumo aspektą – ar žinodami, kad jų autoservisas
neteisingai tvarko atliekas, pakeistų jį į kitą? Rezultatai rodo, kad vairuotojų ekologinis sąmoningumas
ir ryžtas, deja, nėra itin aukšti – tvirtą „taip“ rinkosi vos 14 proc. apklaustųjų. Didžiausia apklausos
dalyvių dalis teigė dėl šio klausimo abejojantys: 42 proc., išsiaiškinę tokią informaciją, greičiausiai
autoservisą keistų, ir 31 proc. – greičiausiai nekeistų. 11 proc. apklaustųjų buvo griežtai apsisprendę –
net ir sužinoję neigiamą informaciją, jie savo autoserviso į kitą nekeistų. Vyrų ir moterų nuomonės
šiuo klausimu skiriasi nestipriai, tačiau daugiau vyrų nusiteikę ryžtingai – didžioji jų dalis tikrai žino,
keistų arba nekeistų autoserviso, o štai moterys labiau linkusios pasvarstyti. Atsisakyti netinkamai
atliekas prižiūrinčio autoserviso paslaugų taip pat daugiau linkę jauno ir vidutinio amžiaus žmonės, o
vyresni nei 56 metų vairuotojai nusiteikę konservatyviai – didžioji dalis jų, net ir išsiaiškinę tokią
informaciją, savo autoservisui liktų ištikimi. Žemesnio išsilavinimo respondentai dažniau abejoja dėl
apsisprendimo, o gaunantys aukštas pajamas yra labiau linkę autoserviso paslaugų atsisakyti.
Taigi, tyrimo duomenų analizė atskleidė, kad vairuotojų ekologinis sąmoningumas mūsų šalyje dar
nėra aukštas, daugelio vis dar nepasiekė informacija apie automobilių atliekų kenksmingumą. Be to,
didelė vairuotojų dalis į neatsakingai pareigas atliekančius autoservisus žiūri atlaidžiai, ir abejoja, ar
dėl to atsisakytų jų paslaugų.

„Autogamintojų ir importuotojų“ asociacijos direktorė Rita Zdanevičienė primena, jog dauguma
automobilių atliekų įrašytos į pavojingųjų atliekų sąrašą: alyva, jos pakuotės ir ja suteptos pašluostės,
akumuliatoriai, hidrauliniai amortizatoriai, tepalų, kuro ir oro filtrai, baterijos ir kitos savo sudėtyje
pavojingų medžiagų turinčios automobilių dalys. Tokios atliekos bei pavojingomis atliekomis
nelaikomos automobilinės atliekos (pavyzdžiui, automobilinės padangos), numestos bet kur,
nerūšiuojamos ar netinkamai tvarkomos, gali kelti didelį pavojų tiek aplinkai, tiek pačių žmonių
sveikatai. Tokias atliekas privaloma perduoti legaliam atliekų tvarkytojui, turinčiam šią teisę.

„Autogamintojų ir importuotojų“ asociacija šias pavojingas atliekas iš gyventojų surenka
organizuojamų akcijų metu. Daugiau apie organizuojamas akcijas – www.agia.lt

Apie asociaciją: „Autogamintojų ir importuotojų asociacija“ yra licencijuota savanoriška, ne pelno
siekianti, visuomeninė organizacija, savo gretose jungianti eksploatuoti netinkamų transporto
priemonių, alyvų bei apmokestinamųjų gaminių (įskaitant baterijas ir akumuliatorius) gamintojus ir
importuotojus.

Informaciją parengė „Autogamintojų ir importuotojų asociacija“

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *